A szemüvegviselés pszichológiai hatásai

Benák-Tömöri Judit: A szemüvegviselés pszichológiai hatásai

A következő kérdések merülhetnek fel: Van-e egyáltalán bármilyen hatása a szemüveg viselésének viselőjére? Ha igen, milyen hatásokra gondolhatunk (pozitív, negatív hatások). Hogyan lehet az esetlegesen felmerülő negatív hatásokat ellensúlyozni, lehet-e egyáltalán bármit is tenni?

Cikkem ezekre a kérdésekre keresi a választ, főleg gyerekek vonatkozásában.

Meghatározó szerepe van a szemüvegnek viselője önértékelésére, önbizalmára. Abban az esetben, ha valaki amúgy is kissé visszahúzódó gyerekként szemüveget kap általában ez még inkább visszahúzó erőként hathat.

pszichologiai-hatasEgy szülőnek igen sok lehetősége van a kialakult helyzet kezelésére, esetleges megelőzésére. Ha a családban elfogadó magatartást tanúsít a család minden egyes tagja, ez megkönnyíti a gyerek számára is a szemüveg viselésének elfogadását. Ha a szülő kétségbe esik, tragédiaként fogja fel a szemüveg szükségességét, az a gyerekre is negatív hatással van, hiszen egy új dologgal találkozik melynek megítélésében hajlamos a szülő ítéletére hagyatkozni. Összefoglalva érdemes átgondolni a szülőnek miért is fél, miért is tekinti a szemüveg hordását problémának, ezt átgondolva valószínűleg rájön, hogy saját előítéleteit vetíti gyermekére, és nem hagy lehetőséget arra, hogy a gyermeke saját maga alakítsa ki a véleményét.

A szemüvegviselés tényét pozitívan befolyásolhatja, ha lehetőséget adunk arra, hogy a gyermek maga válassza ki a viselni kívánt szemüveget. Természetesen ebben az esetben felmerül, hogy egy gyerek hajlamos minden anyagi megfontolás nélkül szemüveget választani, ilyenkor a szülő határokat szabhat, de a gyerek mégis maga választja ki szemüvegét.

Egy másik lehetőség, ha a szemüveget feldíszítjük, dekoráljuk. Például, ha takarni kell a gyermek egyik szemét, a takarást nyugodtan lehet matricázni, vagy eleve színes szemtakarót választani, vagy akár a keret is kaphat apró díszítést. Ezek divatossá, a gyerek számára kedvessé tehetik a szemüvegét – főleg, ha kedvenc mesefigurái jelennek meg a szemüvegén.

A szemüveg viselése azonban nem jár negatív következményekkel. Nem mindegy milyen életkorban kap valaki szemüveget. Gyerekként, vagy kamaszként meghatározó a környezet reakciója elfogadása. Felnőttként ennek már lényegesen kisebb a szerepe, felnőttként már nem bír olyan jelentőséggel a környezet annak eldöntésében, hogy ki vagyok én! Másrészt gyakran a szemüveg viselőjének egyfajta intellektuális megítélést adhat, vagyis mások számára egy szemüveges ember okosabbnak látszik.

Gyerekként viszont gyakran kell azzal szembesülnie egy gyereknek, hogy szemüvegessége miatt csúfolják, stigmatizálják, társai kiközösítik. Ilyenkor fontos tudnia azt egy szülőnek, hogy a gyerekek nem feltétlenül azért bántják társukat, mert szemüveges, a szemüveg viselése csupán egy kapaszkodó a többi gyerek számára, hogy bántani tudják az adott gyereket. Valószínűleg a szemüveg viselése nélkül is bántanák őt. Ilyenkor érdemes átgondolnia a szülőnek milyen lehetőségei vannak gyermeke megvédésére. Illetve érdemes végiggondolni azt is, vajon miért csúfolják gyermekét, a probléma gyökerét megtalálva már lehetőség van annak orvoslására. Ilyen esetben a következő lehetőségek merülhetnek fel – a teljesség igénye nélkül – öltözködés, magatartás, beszédhiba, tanulmányi nehézségek, agresszió.

Másrészt pozitív hatásként léphet fel, hogy az addig meglehetősen rosszul teljesítő gyerek, akinek esetleg még gyakran fájt a feje is, sokszor panaszkodott arra, hogy fáradt, a szemüveg viselésének köszönhetően szinte kivirul, és a korábban felsoroltak nyomtalanul eltűnnek, vagy legalább is mérséklődnek. Tanulmányi eredménye elkezd javulni, sokkal kiegyensúlyozottabb, vagy akár több dologhoz lesz kedve.

Ez a hatás azonban nem egyértelmű a sport kapcsán! Kétségtelenül elmondható, hogy a sportban kifejezetten fontos az éleslátás, nélküle egy gyerek nem tud megfelelő teljesítményt nyújtani. Viszont a szemüveg zavaró lehet, hiszen mindig igazgatni kell, koszolódhat, akár el is törhet, így gyakran egy gyerek nem magával a sporttal, sokkal inkább a szemüvegével van elfoglalva. Ennek későbbi következménye, hogy inkább felhagy a sportolással. Erre ad megoldást a kifejezetten sportolásra kifejlesztett szemüvegek köre.

Másrészt a sportolás jelentősége nem elhanyagolható az önbizalom fejlesztése, növelése szempontjából sem. Azok a fiatalok, akik sportolnak sokkal magabiztosabbak, sokkal jobban bíznak önmagukban, képességeikben, mint a nem sportoló kortársaik. Sportolóként megtapasztalhatja a csoporthoz tartozás élményét, a közösség elfogadásának jelentőségét, vagy akár lehetősége nyílhat a csoporton belüli helyének kiharcolására is, mely a későbbiekben szintén megerősíthet egy gyereket, segíthet megküzdési stratégiái kialakításában. Elmondható, hogy a sport a valós önértékelésre nevel. Mindenki hajlamos arra, hogy önmagát, teljesítményét jobbnak ítélje a valódinál. A sportban ez nem lehetséges. Bizonyos ideig áltathatjuk magunkat, de a sportban kézzelfogható eredmények hamar nyilvánvalóvá teszik az egyén számára tényleges teljesítményét. Így a sportban megszokott reális értékelés és önértékelés fokozatosan beépül személyiségünkbe és más területen is megnyilvánulhat. Végeredményben akár képes ellensúlyozni a szemüvegviselés okozta negatívumokat!

A sport, a rendszeres testmozgás, hatással van egész későbbi életvezetésünkre, megtanít az idő gazdaságos felhasználására, fegyelmezett életvezetésre és tervszerű eltöltésére.

A sport a teljes személyiséget formálja, a testi és lelki egészségre egyaránt kedvezően hat. Elmondható, hogy a fiatalkorban végzett rendszeres testedzés nagy jelentőségű egész életünkre nézve. Mégsem csupán ezek miatt érdemes mindenkinek sportolnia, hanem az élményt nyújtó, örömszerző hatások miatt is. A sport alkalmas a feszültség levezetésére, örömöt, szórakozást jelent, fokozza az egyén terhelhetőségét – szellemi, fizikai, valamint segít az egészséges életmód kialakításában is.

Összegezve talán a legfontosabb a prevenció, rendszeresen ellenőriztessék gyermekük szemét, megelőzve ezzel igen sok kellemetlenséget, illetve lehetséges problémák kialakulását. Amennyiben szükségessé válik a szemüveg hordása, segítsék, és támogassák gyermeküket a megfelelő szemüveg kiválasztásában. Elmondható, hogy a szemüveg viselésének számos negatív, és pozitív hatása lehet, a negatív hatások azonban viszonylag könnyen orvosolhatók megfelelő módszerek alkalmazásával, szükség esetén szakértői segítség igénybe vételével. E módszerek között számos olyan található (díszítés, önálló választás stb.) melyet maguk a szülők önállóan is tudnak gyakorolni. Ezek között hangsúlyos szerepet kap a sportolás, mely napjainkban annak ellenére is sikeresen végezhető, ha valaki szemüveges, hiszen több sportolásra kifejlesztett szemüveg is megtalálható a piacon!

Benák-Tömöri Judit

klinikai szakpszichológus

pszi-it@t-online.hu

www.pszi-it.hu

By |2016-10-05T13:46:36+00:00október 9th, 2014|Szemünk világa| A szemüvegviselés pszichológiai hatásai bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva